‘Ineens had ik een bereik van 1,5 miljoen’

Artikel
DRV Pro bij Discus de Lier

‘Ineens had ik een bereik van 1,5 miljoen’

Artikel

Laatste update: 17 december 2018
Gepubliceerd: 17 december 2018

Online dieren verkopen, dat gebeurt niet bij dierenspeciaalzaak Discus de Lier. Een cavia verstuur je niet met DHL. Maar verder is de winkel volop in digitale ontwikkeling, ook in de boekhouding. Eigenaar Marcel Schuler: ‘Een papieren factuur komt er bij ons niet meer in’.

‘Dierenspeciaalzaak Discus de Lier is een kwaliteitswinkel. We hebben bijzondere expertise in de verzorging van honden, paarden, konijnen, knaagdieren en vissen. En we voldoen aan de strengste normen voor het houden en fokken van dieren. We zijn zelfs nog voorzichtiger dan dat: onze hamsters maken we zelf tam, we verkopen geen dieren aan kinderen onder de 18 jaar en vragen altijd door om te bepalen of de thuissituatie van de klant past bij het dier. Op die manier bieden we onze klanten gezonde dieren zonder gedragsproblemen en komen zo min mogelijk dieren in opvangcentra terecht.

Concurrerend blijven

De strenge wet- en regelgeving heeft ook een keerzijde. We moeten namelijk aan dezelfde regels voldoen als een varkensboer met een megastal. Doordat we kosten maken die we moeten doorberekenen in onze prijzen, hebben we last van oneerlijke concurrentie van particuliere fokkers op de zwarte markt. Samen met onze brancheorganisatie blijven we in gesprek met de overheid en dierenwelzijnsorganisaties om de regelgeving na te leven en controle op verkoop van dieren door handelaren die niet het beste voor hebben met dieren te verbeteren. De verkoop van dieren is nu een manier om klanten een ervaring in de winkel te geven, en met de nodige informatie en uitleg over het te kopen huisdier een trouwe klant te creëren. Daar ligt de winst!

Wat ons als dierenspeciaalzaak helpt om concurrerend te blijven is onze samenwerking met Discus, een coöperatie waarvan alle leden een stukje eigenaar zijn. We kopen collectief in, organiseren gezamenlijk onze marketing en hebben met de webshop van Discus een goed verdienmodel. Toch kan de ondernemer in mij niet stilzitten. Ik wil slim ondernemen en zelf ook blijven leren van nieuwe ontwikkelingen. Daarom hebben we naast de website van Discus nog een eigen site: Dierportiek.nl.

Slim digitaal werken

Op onze website zit ik altijd de statistieken door te pluizen. Ik vind het een sport om unieke producten van over de hele wereld in te kopen en vervolgens te kijken of ze aanslaan bij ons publiek. Wat ik heb geleerd over online ondernemen is dat je uiteraard gevonden en bezocht moet worden, maar dat het vooral belangrijk is dat je bespróken wordt. Zo had ik een hip kattenmandje ingekocht en een foto ervan op Facebook gezet. Wat denk je? 40.000 reacties en een bereik van 1,5 miljoen! Onze statistieken in Google Analytics explodeerden. Later bleek dat een beroemde lifestyle blogger het had opgepikt. Dat is de slimste reclame die je kunt creëren, het kost niks.

Als ondernemer wil ik ook slim met mijn boekhouding omgaan. DRV Accountants & Adviseurs helpt me daarbij. In de online portal DRV Online kan ik gemakkelijk en snel online facturen goedkeuren, betalingen doen en jaarrekeningen, aangiftes en salarisstroken controleren. We doen zo veel mogelijk digitaal, ook onze facturatie. Papieren facturen komen er bij ons niet meer in! En doordat alles op één plek online te vinden is, is eindeloos gezoek in mappen niet meer nodig. Ik heb nog een klein kastje met papieren administratie; ik zal blij zijn als dat straks ook de deur uit kan.

Wat ik als grafiekengek echt een uitvinding vind is het dashboard van DRV Pro. In een handig overzicht van tellers en meters kun je bijvoorbeeld je geldstromen volgen of in een oogopslag de resultaten van een maand, kwartaal of jaar zien. Zo zag ik in een handige vergelijking dat in april en mei onze inkomsten ineens enkele procenten waren gedaald. De straat was in die periode opgebroken, waardoor er minder aanloop was. Je kunt zoiets meteen verklaren en waar mogelijk ingrijpen. DRV Pro geeft je op die manier meer inzicht en controle.

In de toekomst kijken

Als ondernemer blijf ik in de toekomst kijken. Als ik twee jaar fulltime aan mijn website zou werken, verwacht ik een miljoen op jaarbasis te kunnen omzetten. Maar dat wil ik niet. Ik wil ook de echte winkel behouden, mensen ontmoeten en met een tastbaar product werken. Dan groei ik maar wat minder snel. Volgend jaar stapt mijn compagnon uit de zaak en neemt mijn vrouw haar plaats in. DRV zal deze organisatorische verandering begeleiden. De zaak is dan helemaal van ons. Op termijn hoop ik een grotere zaak met een flinke voorraadruimte te hebben. Dan kan ik zo veel kattenmandjes inkopen als ik wil.’

Wilt u meer weten over dierenspeciaalzaak Discus de Lier?

Lees meer over deze kwaliteitswinkel en bijbehorende webshops via www.discus.nl/dierenwinkel/de-lier/