'Automatiseren is de toekomst voor de industriële sector'

Column
'Automatiseren is de toekomst voor de industriële sector'

'Automatiseren is de toekomst voor de industriële sector'

Column

Toen zijn vader dertig jaar geleden met Timmermans Verspaningstechniek in Oudenbosch begon, wist Arjan Timmermans al dat hij de zaak ‘later’ wilde overnemen. Vastberaden stippelde hij de lijn uit die hem naar zijn doel zou brengen. En nu het eindelijk zo ver is, werkt Arjan weer net zo doelgericht aan nieuwe uitdagingen. Zoals het personeelstekort in de industriële sector.

‘Vanaf het moment dat mijn vader Kees met het bedrijf begon, dacht ik al: dit wil ik later overnemen’, vertelt Arjan. ‘Ik koos een school die de goede richting op ging, zocht een meisje dat het leuk vond dat ik veel tijd in de zaak zou gaan steken en werkte een aantal jaar bij de Nederlandse Spoorwegen (NS) om ervaring op te doen. Ik had een doel voor ogen en wilde niet van de lijn afwijken die me daarheen zou brengen.’

Arjan werd tot zijn grote vreugde ook al vroeg bij het bedrijf betrokken. ‘In eerste instantie mocht ik met een clubje vrienden de werkplaats schoon houden, maar al gauw mocht ik echt meedraaien. Ik weet nog goed dat mijn vader me in een zomervakantie belde en vroeg of ik honderd gulden wilde bijverdienen. Dat wilde ik natuurlijk wel. Er stond een draaibank voor me klaar en wat materiaal en daar moest ik 500 moeren van maken.’

Eén van de vele dingen die Timmermans BV doet, is namelijk het bewerken van metaal. Zo maakt het bedrijf onderdelen voor bijvoorbeeld automobielbedrijven als Porsche en Tesla. Maar ook voor treinen, locomotieven en zelfs achtbanen. Daarnaast levert Timmermans koppelingen en afsluiters voor leidingen aan gasoliebedrijven. En ze produceren machineonderdelen voor de bio- en de graaf- en hijsindustrie.

Bedrijfsovername van vader op zoon

In 2005, na zijn jaren bij de NS, trad Arjan uiteindelijk pas echt in dienst van het familiebedrijf. ‘Tot 2009 draaide ik mee op de werkplaats, achter de machines. Daarna doorliep ik allerlei kantoorfuncties om te zien hoe de hele zaak reilt en zeilt. En vervolgens heb ik ook aan de economische kant nog een aantal jaar mee gekeken.’ Tijdens dat hele traject werd Arjan klaargestoomd voor de grote bedrijfsovername.

Daar kwam het op advies van DRV zelfs nog iets eerder van dan aanvankelijk de bedoeling was, vertelt Kees. ‘We wilden het langzaamaan doen. Taak voor taak. Maar onze adviseur Matthijs Verbraak zei op een gegeven moment: er is nu een gunstige bedrijfsopvolgingsregeling van kracht, die op termijn mogelijk wordt aangepast. Toen hebben we ervoor gekozen om de overname sneller door te voeren. En zo hebben we enorm veel belasting kunnen besparen.’

‘Dit is ook precies wat we zo fijn vinden aan DRV. Ze blijven bij de tijd, adviseren ons goed en denken altijd met ons mee. Van de bedrijfsovername, tot aan subsidieaanvragen en het doen van grote investeringen’, voegt Arjan daaraan toe. Pas gebeurde dat bijvoorbeeld nog toen vader en zoon enkele miljoenen investeerden in een vijf-assige machine. Hoewel ze er zelf al van overtuigd waren dat het zich snel zou terugverdienen, was het aan DRV om dat ook daadwerkelijk uit te rekenen en met harde cijfers te bevestigen.

Miljoeneninvestering voor robotisering

Arjan en zijn vader zijn er dolenthousiast over. ‘Deze machine kan niet alleen draaien, maar ook frezen. Dus hij kan zowel ronde als vierkante kunstwerken maken en hij kan die ook nog eens vanuit alle hoeken bewerken. Als we het helemaal top doen, kan deze nieuwe machine 24 uur per dag, zeven dagen per week draaien. Er zit namelijk een robot in die tot wel twaalf werken kan wisselen en ze in de machine kan plaatsen.’

‘Voorheen viel het productieproces ’s nachts voor zeker zeven uur stil. En bovendien hadden we meerdere machines nodig om verschillende kanten te bewerken. Dat was minder nauwkeurig en behoorlijk tijdrovend. De nieuwe machine moet het dus mogelijk maken om betere producten te maken tegen een lagere kostprijs. We draaien er nu een paar weken mee en zijn al goed op weg. Of er een tweede machine komt, is niet eens meer een vraag. Die komt er sowieso.’

Automatisering is de oplossing voor personeelstekort

Volgens Arjan is automatisering namelijk de toekomst. ‘Er zijn klanten genoeg, maar we hebben in de industriële sector te maken met een enorm personeelstekort. Dus we moeten steeds slimmer werken om aan de vraag te kunnen blijven voldoen. Dat doen we door processen te optimaliseren en ze steeds minder arbeidsintensief in te richten. We schaffen één voor één slimmere machines aan en hebben camera’s geplaatst, zodat ze ook door kunnen draaien tijdens de onbemande uren. Dan kunnen we ze van huis uit in de gaten houden.’

‘Op die manier proberen we ook zoveel mogelijk te voorkomen dat de machines stilstaan, wat tot een tijdje terug nog vaak gebeurde in de nachten en de weekenden. Automatisering zorgt er dus voor dat wij een hogere winstmarge kunnen pakken op de omzet en het vormt tegelijkertijd deels al de oplossing voor het personeelstekort. Om toch ook aan het nodige personeel te komen, zitten mijn vader en ik in het bestuur van de Stichting Vakopleidingen Metaal, waar jongens worden opgeleid om te werken in de industriële tak. Van daaruit is zeker 80 procent van de 30 tot 40 medewerkers bij ons ingestroomd.’

Alle administratie inzichtelijk in één systeem

Dat Arjan meer wil inzetten op automatisering is ook te zien aan de diensten die hij van DRV vraagt. Momenteel wordt er voor Timmermans Verspaningstechniek BV namelijk een dashboard ontwikkeld om alle financiële informatie en personeelszaken in één systeem te verwerken. Door alles direct te koppelen aan de bank en de salarisadministratie, gaan er veel handelingen vanzelf. Dat scheelt Timmermans veel tijd. ‘En bovendien worden onze cijfers zo veel transparanter’, aldus Arjan.

Ashley Hellemons van DRV brengt minstens één keer per week een bezoek aan het bedrijf in Oudenbosch. Ze helpt ter plaatse met de administratie en ziet erop toe dat de ontwikkeling van het dashboard verloopt volgens de wensen van Timmermans. ‘Die meid is een poepie slim’, zegt Kees lovend. ‘En ze is hartstikke gedreven. Toen de ontwikkeling van het dashboard even haperde, zei ze: ik regel het zelf wel even. Al moet dat ’s avonds laat of op zaterdag. We kunnen haar altijd bellen. Daar zijn we heel blij mee.’