'Ons werk is verschoven van handjes naar hersens'

Column
'Ons werk is verschoven van handjes naar hersens'

'Ons werk is verschoven van handjes naar hersens'

Column

Als specialist in industriële automatisering ontwikkelt TBWB complete oplossingen op het gebied van interne logistiek. Het vraagt best wel wat lef en ondernemerschap om te innoveren in een branche die van oorsprong behoudend is. ‘We combineren bewezen technieken tot één systeem op maat voor de klant’.

‘Bij interne logistiek gaat het om de automatisering van magazijnprocessen voor allerlei bedrijfstakken’, vertelt eigenaar Bart Friederichs. ‘Van automaterialen tot de voedingsindustrie. Denk bijvoorbeeld aan intern transport, orderpicken, in- en uitpakken of automatisch opslaan. Wil een klant dat magazijnproces optimaliseren, dan inventariseren we natuurlijk eerst alle specifieke wensen en eisen. Op basis daarvan ontwikkelen we het concept en zorgen we voor alles wat nodig is om dat probleemloos te laten werken. Dat is echt maatwerk. De software en de high level technologie doen we zelf, net als het projectmanagement. Voor de hardware gaan we per project partnerships aan en worden er bijvoorbeeld ook deelsystemen speciaal voor dat project gemaakt.

Van fysieke uitvoering naar software engineering

40 jaar geleden is TBWB, onder leiding van mijn vader Henk Friederichs, begonnen als een echt installatiebureau op het gebied van interne logistiek. Dat betekende zelf ontwerpen en tekenen, zelf kabels trekken en zelf paneelbouwen. Dat technische installatiewerk is in de loop van die 40 jaar steeds meer verschoven van handjes naar hersens. Tegenwoordig doen we vooral de software engineering en zorgen anderen voor de fysieke uitvoering.

Toch is de interne logistiek niet zo'n innovatieve branche, eerder behoudend. Logistiek is vaak geen bedrijfsonderdeel waar mensen graag geld aan uitgeven, in tegenstelling tot bijvoorbeeld een mooi kantoorpand. Er wordt daarom weinig geïnvesteerd, en dan alleen in dingen die zeker werken. Er mag natuurlijk niets vastlopen. Het is zeker geen innovatiestroom, zoals met telefoons of pc's. Met goed onderhoud moet alles gewoon tien tot twintig jaar meegaan. Zo simpel is het.

Innoveren door te standaardiseren

Ondertussen proberen we zelf wèl innovatief te zijn. Bijvoorbeeld door ons eigen softwareproduct steeds verder te optimaliseren. Innoveren doen we ook door te standaardiseren. We ontwerpen niet steeds een heel nieuw systeem, maar maken gebruik van bewezen technieken. Die combineren we met elkaar tot de gewenste oplossing. Daar zie je aan de buitenkant niet zo veel van. Wat je wel aan de buitenkant kunt zien, is onze kleine en slimme oplossing voor die lompe, dure orderpick terminals: een smartphone met onze eigen app, via bluetooth gekoppeld aan een losse barcodescanner. In het begin, zo'n vier of vijf jaar geleden, had bijna iedereen grote twijfels. Nu blijkt het een heel mooie oplossing te zijn, die ook nog eens veel goedkoper is.

Inkoop materialen in het buitenland

We hebben projecten gedaan in Shanghai, Bangkok, Zuid-Afrika, Spanje, Italië en Engeland maar ons eigenlijke werkgebied omvat Nederland en Duitsland. Met Duitsers is het heel prettig werken... pragmatisch, goed overleg mogelijk en afspraak is afspraak. Ook geen problemen met het leveren van materialen. Is er voor een project in Duitsland iets nodig? Dan kopen we dat in Nederland, gaat het de grens over en hoeven we daarover geen btw op te voeren. Maar wat als toevallig iets binnen de Duitse grenzen ingekocht en daar geleverd wordt? Hoe zit het dan met de btw?

Tegen die vraag liepen we aan, toen we met een offerte bezig waren voor een mooi project in Duitsland en daar ook de benodigde materialen wilden inkopen. Wat bleek tot onze verbazing? Schaf je als Nederlands bedrijf iets aan in Duitsland en lever je het daar ook aan je klant, dan moet je in Duitsland opeens wel de btw in rekening brengen en afdragen. Nou ja, dat moet maar, dachten we. Gewoon een Duits btw-nummer aanvragen, registreren en klaar. Net als hier. Zo moeilijk kon dat toch niet zijn?

Een berg bewijzen over de grens

De praktijk bleek wel even anders. We moesten een berg bewijzen aandragen, heel omslachtig allemaal. Aantonen hoeveel handel we daadwerkelijk in Duitsland hebben, inclusief alle facturen en opdrachten. En dat dan nog een keer en nog een keer en nog een keer. Uiteindelijk is het in juni 2018 gelukt door goed overleg tussen TBWB en DRV en door de gerichte communicatie van DRV met de Duitse belastingdienst. Dat is het fijne aan onze samenwerking met Patrick Hausen van DRV: hij ontzorgt je op allerlei vlakken, schakelt waar nodig specialisten in en kent je door en door. Hebben we advies nodig, bijvoorbeeld over het opzetten van een bepaalde organisatiestructuur of een samenwerkingsverband, dan is hij ook een uitstekende sparringpartner.'