‘Gasten met een glimlach, dat is mijn marketing’

Blog
Al Denthe

‘Gasten met een glimlach, dat is mijn marketing’

Blog

Laatste update: 28 oktober 2015
Gepubliceerd: 28 oktober 2015

Restaurant Al Dente van Esther en Corné Verdaas zit zeven dagen per week vol, zelfs tijdens de lunch. Volgens Esther omdat eten in haar Italiaanse restaurant altijd ‘een feestje’ is. En omdat iedereen er komt, van bakker tot burgemeester. Niet zo gek dus dat het echtpaar dit jaar het vijftienjarig bestaan viert. Maar werken in de horeca is topsport. Hoe behouden deze ondernemers hun focus?

“Koken en eten zijn onze passie, dus wij hebben enorm geluk dat we van onze hobby ons werk hebben kunnen maken. Corné kookt met mooie, zo veel mogelijk biologische producten en gaat elke dag zelf vers inkopen doen om van de slager en de visboer zelf te horen wat hun beste producten zijn. Dat zie je terug op onze uitgebreide kaart en vooral in de wisselende suggestie-menu’s waarin Corné dagelijks nieuwe gerechten presenteert. Daardoor kun je bij Al Dente heel gevarieerd eten, van carpaccio met truffel tot linguine vongole tot frutti di mare en ossobuco. Vanuit onze passie voor eten willen we mensen verwennen. Zo krijgen onze gasten altijd een aperitivo-hapje van het huis. En het dagmenu en de huiswijn zijn altijd van uitstekende kwaliteit. Dat soort extra’s zijn ons visitekaartje.

Horeca is mensenwerk. Daarom geloof ik voor ons niet in doelgroepen en marketing, maar in aandacht. Het gaat erom dat je weet wat er omgaat in de hoofden van mensen. Dat doe ik door goed om mij heen te kijken, het nieuws te volgen, te weten wat er in de samenleving speelt en vooral door oprecht contact te maken. Iemand die chagrijnig binnenkomt, kun je op eenzelfde manier benaderen. Maar je kunt ook denken ‘Ach, die man heeft vast een rotdag gehad’ en zeggen ‘Wat fijn dat u er bent. U bent vast toe aan een goed glas wijn?’ Gasten die vervolgens vertrekken met een glimlach, dat is mijn marketing. Zij delen hun ervaring bijvoorbeeld op Facebook. Ik doe liever een actie met onze volgers dan dat ik adverteer, zoals nu met ons vijftienjarig bestaan: de winnaar hebben we uitgenodigd voor een geheel verzorgde lunch met vijftien vrienden.

Aan conventionele reclame doen we dus weinig, maar als ondernemer moet je wel blijven anticiperen. Toen de crisis langzaam voelbaar werd, gingen we dan ook meteen schakelen. Op ons dagmenu hebben we toen juist luxere gerechten gezet. Want áls mensen dan een keer uit eten gaan, dan moet het ook een feestje zijn, toch? Ook voor wat betreft de organisatorische aspecten van ons bedrijf blijven we oplettend vooruitzien. Toen ik de administratie van Corné overnam, zijn we overgestapt naar DRV. Ik had geen ervaring met boekhouden en weet nog goed dat ik heel zenuwachtig was bij het eerste gesprek, haha! Maar onze contactpersoon Jan van Zon keek me lachend aan en zei: ‘Het komt allemaal goed’. En dat kwam het. Nu weet ik zelf heel goed wat er speelt zonder me zorgen te hoeven maken. Dat geeft een veilig gevoel.

Horeca is topsport, ook bij ons. We zijn hier zeven dagen per week. Ons leven is Al Dente. Elke gast is op elk moment belangrijk. Balans in werk en privé is voor ons essentieel om optimaal te functioneren. Discussies in de zaak worden uitgepraat en we zorgen altijd dat we thuis met onze twee dochters eten om de dag door te nemen. Behalve één dag in de week, want dan werken onze meiden ook mee in het restaurant. En ze vinden het nog leuk ook! Onze mensen werken allemaal al heel lang bij ons. We zijn dus in alle opzichten een familierestaurant. Dat voel je als je bij ons komt eten en daar zijn we ontzettend trots op.”