‘Hoe blijf je aan de top? Door te blijven investeren’

Blog
Ondernemerscolumn Julianahoeve

‘Hoe blijf je aan de top? Door te blijven investeren’

Blog

Laatste update: 18 juni 2018
Gepubliceerd: 18 juni 2018

Niet één seizoen is hetzelfde bij camping Julianahoeve. De familie Troost, die al sinds 1999 eigenaar is, houdt de trends in de markt nauwlettend in de gaten. Zo krijgen hun gasten elk jaar weer iets nieuws voorgeschoteld. Sandy Troost van Oeveren, die in 2012 samen met haar man en broer het stokje van haar vader overnam en verantwoordelijk is voor de marketing, onthult het nieuwste plan: ‘we gaan een chaletpark creëren waar de gasten zich midden in de duinen wanen en waar ze verrast worden door alle extra luxe.

‘Sinds de overname, ruim vijf jaar geleden, hebben we ontzettend veel geïnvesteerd in de camping. Een waterspeeltuin, een buitenpodium, een uitgebreider recreatieprogramma met wekelijks twee shows en afgelopen jaar bouwden we nog een nieuwe ‘duo racer glijbaan’, welke uniek is in Nederland. Ons doel is om onze gasten -tachtig procent van de camping bestaat uit jaarplaatsen- elk jaar weer iets nieuws te kunnen bieden. We blijven als camping voorop lopen doordat we investeren in kwaliteit. Dat doen we ook op onze andere camping De Zwinhoeve, alleen dan kleinschaliger.

Wensen in de markt

In de tijd van de overname in 1999 maakten we een tienjarenplan. Dat werkte toen heel goed, omdat er nog veel groei mogelijk was op meerdere terreinen. Inmiddels maken we een driejarenplan, om de simpele reden dat we voornamelijk willen inspelen op de wensen in de markt. De wensen in de markt over tien jaar kun je nu onmogelijk inschatten. Wel waar nu of volgend jaar de behoefte van onze gasten nu ligt.

We merken bij onze Duitse gasten dat er een groeiende behoefte is aan wellnessfaciliteiten. Daar hopen we binnenkort al op in te kunnen spelen door een aparte wellness te creëren met een stoomcabine, whirlpool, infraroodsauna en dompelbad. Verder zijn we bezig met een onderzoek hoe we de horeca willen vernieuwen en zoeken we inspiratie op andere plekken in Nederland. En inspiratie vind ik ook tijdens de inspiratiereis met Ardoer campingcollega’s, die ik elk jaar organiseer.

Medewerkers betrekken

Een andere manier om te innoveren is de input van onze medewerkers te vragen. Ik vind het belangrijk om personeel te betrekken bij onze ontwikkelingen. Daarom hebben we een tijd geleden een enquête onder medewerkers gehouden met de vraag: wat kan er volgens jou beter? Daaruit kwamen allerlei verbetermogelijkheden naar voren, van extra service bieden tot het verfraaien van een bloembak. Het betrekken van medewerkers is waardevol voor ons bedrijf en zij voelen zich op hun beurt gewaardeerd.

Een uitdaging waar we als bedrijf voor staan is onder andere het vinden van geschikt horecapersoneel. We hebben nu appartementen gemaakt om personeel ook woonruimte te kunnen bieden, waardoor de drempel voor mensen lager wordt om hier te komen werken. Een uitdaging op een heel ander gebied is de ontwikkeling van hotelchalets en campings die een hotel beginnen. Met de exclusieve natuurcamping, die in de winter van 2018 en begin 2019 aangelegd wordt, kunnen we straks op onze manier een luxere accommodatie bieden.

Verder kijken dan de grenzen

Om investeringen ook financieel goed te managen schakelen we regelmatig DRV Accountants & Adviseurs in voor advies. Zo hebben we samen met Manfred Zurhorst, Marc Jenniskens en Martin van de Velde de mogelijkheden voor het vormen van onderhoudsvoorzieningen voor het toekomstig onderhoud besproken. Per camping hebben we per park een opstelling van de uitgaven in het verleden gemaakt en op basis daarvan het toekomstig onderhoud begroot. Het voordeel van het vormen van zo’n voorziening is dat de kosten over meerdere jaren worden gespreid. De winst zal in die jaren dalen waardoor er minder vennootschapsbelasting hoeft te worden betaald.

Ik heb me altijd ondernemer gevoeld. Onder de vleugels van mijn vader heb ik mogen leren en steeds meer verantwoordelijkheid gekregen. Ik geniet ervan om nieuw ideeën uit te denken en te realiseren. Zo laten we nu ook 14 appartementen en 9 winkelpanden ontwikkelen in het centrum van Renesse. Niet alleen voor de bewoners, maar ook voor ons is het belangrijk om een aantrekkelijk centrum te houden. Anders komen onze gasten niet meer. Als ondernemer kijk ik dan ook altijd verder dan de grenzen van onze campings.’

Wilt u meer weten over Julianahoeve?

Wilt u meer weten over camping Julianahoeve? Kijk op www.julianahoeve.nl. Lees ook de ondernemersblog uit 2014 over de overname van camping Julianahoeve 'Nieuwe generatie succesvol in Julianahoeve Renesse'.