‘Als zelfstandige dealer moet je kunnen schakelen’

Blog
Ondernemer Thieu van Dorst

‘Als zelfstandige dealer moet je kunnen schakelen’

Blog

Laatste update: 23 februari 2017
Gepubliceerd: 23 februari 2017

Wie de naam van de vorige eigenaar op de gevel laat staan, kan onmogelijk een groot ego hebben. Toch is Joop Meijer van MAN-dealer Thieu van Dorst in Roosendaal niet iemand waar je omheen kunt. Hij leidde zijn bedrijf al groeiend door de crisis en koerst nu af op schaalvergroting. Hoe hij dat doet? ‘Ik verlang wel wat meer dan een gemiddelde directeur, maar daar krijgen mensen ook wat voor terug.’

Van de 9 MAN-dealers met in totaal dertig vestigingen hebben wij zelf 3 locaties: in Roosendaal, Breda en Goes. In ons bedrijf verkopen we MAN-trucks vanaf 6,5 ton gewicht, zo’n 160 nieuw en 200 tweedehands. En die servicen we. Ik heb altijd wat met vrachtwagens gehad. In de jaren tachtig begon ik al jong als monteur bij een MAN-dealer van PON in Amsterdam, waar ik ben geboren. Zo ben ik in 25 jaar opgeklommen via werkplaatschef en bedrijfsleider tot directeur. Je zou me wel een selfmade man kunnen noemen, ja. Vervolgens heb ik negen jaar geleden deze zaak overgenomen. Ik wilde het wel eens zelf doen.

Ik vind het prachtig om iets nieuws te beginnen of iets bestaands naar mijn ideeën in te richten. Dat heb ik veel voor PON gedaan, en nu dus voor mezelf. Daarbij is de juiste vent op de tent het belangrijkste. Hij moet de betrokkenheid en drive hebben om niet één maar twee stappen harder te lopen. Dat ontstaat als je iemand veel verantwoordelijkheid en ruimte geeft, al zit ik wel overal bovenop. Ik verlang misschien meer dan een andere directeur. Het werk past niet altijd tussen 8 tot 5 uur. Maar iedereen deelt mee in het succes. Of het nou de verkoper is, de magazijnmedewerker of de receptionist: ze zijn me allemaal even dierbaar.

In de transportsector moet je als ondernemer een steengoede klantrelatie hebben. Daarom staat de naam ‘Thieu van Dorst’ nog steeds op de gevel, want de vorige eigenaar had een trouwe klantenkring. Zonder de gunfactor kom je er niet. Daarnaast moet je verstand van de business hebben en een visie over waar het met de business en het land naartoe gaat. Kleine zelfstandige bedrijven gaan het moeilijker krijgen de komende jaren, verwacht ik. Dat idee had ik tot een paar jaar geleden niet. Maar kleine ondernemers zie je vaker worstelen, terwijl de groten juist machtiger worden. Als zelfstandige dealer moeten wij dus ook schakelen. Als je bij een importeur aan tafel zit, dan kun je beter over tweehonderd auto’s inkoop praten dan over zestig.

Met onze drie vestigingen bedienen wij alle klanten van MAN in Noord-Brabant en Zeeland. Zeeuws Vlaanderen is te dunbevolkt voor een vestiging, maar heeft nu wel een servicepunt. Drie jaar geleden sloten we een deal met een grote transporteur in Zeeuws-Vlaanderen, die voor ons servicedealer is geworden. Hij had een groot wagenpark met vrachtauto’s van een ander merk, dat nu voor 70 procent is omgezet naar MAN. Zo kunnen we nu ook in die streek zaken doen. En verder kijken we om ons heen naar nieuwe kansen om te kunnen groeien en eventuele overnames te doen.

Mijn vrouw werkt op onze vestiging in Breda. We werken al twintig jaar samen. Zij weet precies wat ik doe, wat ik wel en niet wil. Dat geeft heel veel rust. Mijn vrouw weet wat er nodig is om succesvol te kunnen zijn. Zij begrijpt dat ik geen enkele dag weet hoe laat ik thuiskom. Als we ‘s avonds aan de keukentafel zitten, dan hebben we wel eens discussies. Ik ben erg eigenwijs. Dan is het is heel goed om tegengas te krijgen. Ik kan wel eens te makkelijk ergens overheen stappen. Dan zet zij me weer op scherp en kan ik er de volgende dag nog eens op terugkomen. Maar die keukentafelgesprekken probeer ik wel tot een minimum te beperken. Als je al zo veel werkt, moet je thuis de knop ook een keer uit kunnen zetten.

Naast mijn vrouw heb ik geen management om mee te sparren. Daarom kan ik regelmatig advies van mijn adviseur goed gebruiken. De relatie met Manfred Zurhorst van DRV Accountants & Adviseurs is perfect. Een goede adviseur moet verstand van onze business hebben. Een dealerbedrijf in trucks werkt anders dan de bakker. Het gaat om grote bedragen. Het is dan wel prettig als je adviseur bij pieken en dalen niet meteen nerveus wordt.

Op 1 juni 2017 komt er een kleinere bedrijfswagen tot 3,5 ton op de markt, de MAN TGE. Die gaan wij verkopen. In verband daarmee gaan we meer personeel aannemen, monteurs opleiden en verkopers trainen. Bij veel klanten bestaat behoefte aan deze kleinere bedrijfswagen waardoor we bij bestaande klanten aanvullende contracten kunnen afsluiten. Er liggen veel kansen in deze markt. We verwachten met dit product extra omzet te kunnen halen. Het wegtransport met vrachtwagens gaat een moeilijke tijd tegemoet door de buitenlandse concurrentie van chauffeurs. Dus naast extra omzet kunnen we met dit extra product in de toekomst ook de risico’s beter spreiden.”