Is een plug-in hybride fiscaal nog interessant?

Artikel
Is een plug-in hybride fiscaal nog interessant?

Is een plug-in hybride fiscaal nog interessant?

Artikel

Expertise: Belastingadvies
Onderwerp: Bijtelling » Btw
Laatste update: 23 oktober 2019
Gepubliceerd: 23 oktober 2019

Elektrische auto’s zijn fiscaal nog steeds erg interessant, al wordt dat de komende jaren fors minder. Maar hoe interessant zijn plug-in hybride auto’s nog? Wij zetten het voor u uiteen.

Lagere BPM voor plug-in hybride auto

De wijze van berekenen van de BPM, de belasting op auto’s die bij aanschaf betaald wordt, gaat per 1 juli 2020 veranderen. De nieuwe wijze van berekenen is over het geheel bezien budgettair neutraal, maar pakt tegelijkertijd wel gunstiger uit voor zuinige auto’s. Dit betekent dat ook plug-in hybride auto’s waarschijnlijk wat goedkoper worden door een lagere BPM.

Btw-component bij aankoop

Door de lage BPM op plug-in hybride auto’s hebben deze auto’s een relatief hoge btw-component in vergelijking met andere auto’s. Dit is gunstig voor ondernemers die belaste prestaties verrichten, want die kunnen de btw volledig terugvorderen.

Bijtelling vijf jaar vast

De bijtelling voor een auto staat voor vijf jaar vast staat. Een plug-in hybride auto uit bijvoorbeeld oktober 2016 met 15% bijtelling, behoudt de lage bijtelling dus tot 1 november 2021. Ook als u deze auto tweedehands aanschaft. Na afloop van de 5 jaar wordt de bijtelling opnieuw vastgesteld volgens de dan geldende wet, waarbij auto’s van vóór 2017 een standaard bijtelling van 25% hebben. Voor nieuwe plug-in hybride auto’s geldt in 2019 (en verdere jaren) een standaard bijtelling van 22%. Dit percentage geldt ook voor niet elektrische auto’s.

Minder MRB

Ook de wegenbelasting (MRB) voor plug-in hybride auto’s (maximale CO2 uitstoot tot 50 gram/km) valt lager uit. U betaalt slechts 50% van het normale tarief en dat blijft zo tot 2024. In 2025 betaalt u 75% van dit tarief en vanaf 2026 betaalt u ook voor deze auto’s de volledige wegenbelasting.

De huidige correctiefactor vanwege het grotere gewicht van plug-in hybride bestelauto’s door de aanwezige batterij, wordt verlengd tot en met 2025. Hierdoor betaalt u voor deze auto’s ook minder MRB dan een vergelijkbare, niet plug-in hybride bestelauto met hetzelfde gewicht.

Heeft u vragen over de fiscale voordelen van een plug-in hybride auto in uw situatie? Neem dan contact met ons op.