‘De markt in gezondheid heeft een enorm potentieel’

Blog
Slider Tervo

‘De markt in gezondheid heeft een enorm potentieel’

Blog

Laatste update: 30 november 2015
Gepubliceerd: 30 november 2015

Als rasondernemer en consultant in de supermarktbranche heeft Wim Jaegers (56) zich de laatste jaren op gezondheidswinkels gestort. Wat drijft deze man die van Coca Cola overstapte op de brandnetelthee van Tervo? “Gezondheid is een groeimarkt, terwijl de marges in de supermarkten alleen maar afnemen. Kijk, dan wordt de ondernemer in mij wakker.”

“Tervo zit al sinds 1967 in Putte. De laatste jaren was de gezondheidswinkel gevestigd in mijn supermarkt Eurospar. Maar de huidige herontwikkeling van het winkelgebied en de miljoeneninvestering die er voor mij als supermarktondernemer mee gepaard zou gaan zag ik niet zitten. De toenmalige markt van prijzenoorlogen en minimale marges maakten het te riskant. Dus heb ik de Eurospar verkocht. Maar het succesvolle Tervo wilde ik niet kwijt. Als de verbouwing straks klaar is, hebben we een volledige, 400 vierkante meter tellende winkel. 

De belangstelling van consumenten voor gezonde voeding is de laatste jaren enorm toegenomen. Dat biedt kansen voor Tervo als specialist in natuurvoeding, superfood en gezondheidsproducten. Dankzij onze ligging in de grensstreek trekken we ook veel Belgische klanten; veel producten die wij verkopen zijn goedkoper en in België alleen op recept verkrijgbaar. Al zijn onze marges altijd nog veel groter dan die in de supermarkt. Inmiddels hebben we ook vestigingen in Hulst en Baarle-Nassau. Daarnaast hebben we een webshop. De ‘stenen winkels en online verkoop werken complementair: klanten komen naar de winkel voor advies en ervaring, online doen ze bijvoorbeeld nabestellingen.

Na mijn middelbare school ben ik in de supermarktwereld terechtgekomen. Ik heb nog steeds passie voor die winkelvloer, voor het ondernemen. Ik wil nieuwe plekken creëren die ik mooi vind. Dat geeft me een enorme drive. Natuurlijk, succes begint met een omzet. Maar waar ik echt van geniet is groei en toekomstperspectief creëren voor die winkels en de mensen die er werken. Daarbij vaar ik vaak op mijn onderbuikgevoel. Het is fijn als je dan iemand naast je hebt die je af en toe bij de les houdt en eens op de rem trapt. Die persoon heb ik gevonden in mijn accountant Helène van Oorschot van DRV. Ze is de op één na belangrijkste vrouw in mijn leven, haha!

Ik wil Tervo verder laten groeien de komende jaren. Performance Improvers van DRV heeft mij hierbij al goed geholpen. Met name door slimmer om te gaan met mijn adressenbestand om mijn klanten gerichter te benaderen. Dat scheelt kosten en verhoogt de omzet. Daarnaast ben ik nu samen met DRV de mogelijkheden aan het onderzoeken om Tervo te gaan uitrollen in België. Heel belangrijk daarbij is dat we de wet- en regelgeving op het gebied van belastingen, vestiging en medicijnen goed in kaart brengen. Internationaal ondernemen wordt een uitdaging. Maar verdorie, er komen klanten vanuit Brussel tot de Belgische kust naar onze Nederlandse winkels: daar moet ik iets mee als ondernemer!”

Wilt u meer weten?

Kijk dan op www.tervo.nl.