‘Ik geloof in lokale samenwerking’

Blog
Slider de smet

‘Ik geloof in lokale samenwerking’

Blog

Laatste update: 17 november 2015
Gepubliceerd: 17 november 2015

Al bijna honderd jaar levert De Smet tabakswaren in Zeeland. Maar tijden veranderen: nieuwe regelgeving  van de overheid en prijsconcurrentie uit België dwingen het familiebedrijf de blik te verbreden. En dat lukt directeur Erwin de Smet (29) heel aardig. “Van de sigarenboer in 1921 zijn we aan het uitgroeien tot een landelijke koepel van regionale groothandels met verschillende specialismen.”

“De Smet is de afgelopen jaren toeleverancier voor bedrijfskantines en schoonmaakkasten geworden. Kwamen we vroeger vooral bij tabakszaken en tankstations, nu leveren we ook aan bedrijven en horeca. We zetten in op alles wat een bedrijf nodig heeft, van soep tot koffie, wc-papier en schoonmaakmiddelen. Voor de horeca zijn we gestart met merkloos bier en sinds januari hebben we afbakbrood voor bijvoorbeeld campings en strandpaviljoens. We leveren een paar keer per week en komen overal. Daardoor hebben we veel lokale kennis en persoonlijk contact. We weten wat ondernemers nodig hebben en leveren service op maat. Dat is onze kracht.

Als zelfstandige groothandel is De Smet aangesloten bij Foox, een koepel van regionale groothandels. We voeren hetzelfde logo, waarmee we landelijk meer zichtbaarheid creëren. En doordat we gebruikmaken van hetzelfde systeem en dezelfde artikelen, bieden we de klant meer gemak. Hij kan op één plek bestellen, er komt maar één persoon aan de deur en hij ontvangt maar één factuur. Door overnames van Foox-collega worden er steeds meer specialismes en artikelen toegevoegd aan het assortiment. Zo is er een schoonmaakgroothandel, drankengroothandel en een kantoorgroothandel overgenomen. Daarmee halen we de expertise in huis waarmee we de klant beter kunnen bedienen. Bijvoorbeeld als een klant wil weten welk product hij nodig heeft om een marmeren keukenblad te reinigen. Die service moeten we bieden om ons te onderscheiden van de grotere groothandels.

Ik geloof in lokale samenwerking. Om die reden hebben we een paar jaar geleden gedag gezegd tegen een internationaal accountantskantoor. Er werd niet goed meegedacht met de kleinere ondernemer en ik miste de regionale kennis. DRV is een accountantskantoor dat de regio juist goed kent. Toen we naar DRV overstapten kaartten onze contactpersonen, Marc Heijens en Jan Gijsel, ook meteen een aantal zaken aan waarmee we fiscaal voordeel konden behalen. Ze denken actief mee. Dat heb ik nodig. Ik moet niet in een ondernemersblad lezen dat er een nieuwe regeling is. Ik wil dat mijn accountant me daarop wijst. Die persoonlijke samenwerking werkt. En op die manier zijn wij ook weer leverancier geworden van DRV. Dat vind ik mooi.

Ik vind het fantastisch om kansen te zien en te benutten. Zo ben ik ontzettend blij dat we nu dealer van Douwe Egberts zijn. En dat loopt ook nog eens goed. Als ondernemer moet je vooral beschikken over doorzettingsvermogen. Doorgaan waar andere mensen stoppen. Ik ben jong en onbezonnen, probeer van alles. Dan maak je wel eens fouten. Maar dat is wel de snelste manier om te leren. Gelukkig kan ik mijn vader, die nog in dienst is, vragen om raad. Want als je zo jong aan het hoofd van een bedrijf met zeventien man staat, dan mis je soms wat levenservaring.

Wilt u meer weten? Kijk dan op www.groothandeldesmet.nl.