Bonusan: gedreven familiebedrijf met een maatschappelijke missie

Artikel
Bonusan

Bonusan: gedreven familiebedrijf met een maatschappelijke missie

Artikel

Een gezonde levensstijl is voor veel mensen belangrijk. Het onderwerp is aan trends en ontwikkelingen onderhevig, zo blijkt wel uit het brede aanbod aan superfoods, vitaminen, mineralen, aanvullende supplementen en dieetgoeroes. Familiebedrijf Bonusan in Numansdorp is een grote leverancier van gezondheidsproducten op het gebied van kruidenextracten en voedingssupplementen. Al meer dan 45 jaar levert Bonusan niet alleen producten, maar ook inzicht in wat wel en niet bijdraagt aan een goede gezondheid. Rik Bogaerds, samen met zijn zus eigenaar van dit bedrijf, vertelt over de filosofie achter Bonusan.

Wetenschappelijke kennis vormt het uitgangspunt

“Mijn overgrootvader begon in 1966 met een fytotherapeutische (natuurgeneeskundige) praktijk. Vanuit daar is Bonusan in de loop der jaren uitgegroeid tot een van de belangrijkste aanbieders van kruidenextracten en voedingssupplementen in Nederland en daarbuiten.” Bonusan hanteert duidelijk een ideële visie in de bedrijfsvoering. Rik: “we willen mensen gezond maken en onze wetenschappelijke inzichten met anderen delen. De medewerkers in ons R&D-team doen continu onderzoek naar de juiste samenstelling, dosering en verbinding van stoffen. Op basis daarvan ontwikkelen we innovatieve gezondheidsproducten. In 1999 hebben we een stichting opgericht: de Natura Foundation. Via deze stichting organiseren we cursussen en opleidingen voor artsen en therapeuten op het gebied van voeding en gezondheid. We zien het als een belangrijke missie dat mensen weten wat je met voeding, beweging en suppletie kunt bereiken.”

Groeistrategie

Rik is al 25 jaar werkzaam bij Bonusan en geeft vandaag de dag de leiding aan een hecht team van zo’n 70 professionals. “In die 25 jaar is er veel veranderd. We hebben een krachtige groei doorgemaakt en daar hoorde op een gegeven moment een andere bedrijfsstructuur bij.” In het benutten van de groeipotentie heeft DRV een belangrijke rol gespeeld. Rik licht toe: “Bonusan is al jaren cliënt van DRV in Oud-Beijerland en Marcel Winkelman, adviseur Performance Improvement bij DRV, heeft ons intensief begeleid. Dat begon bij het uitwerken van een strategische richting: waar willen we over vijf jaar staan met Bonusan en wat is daarvoor nodig? Als ondernemer vind ik het belangrijk om niet te schromen jezelf open te stellen voor de mening en suggesties van anderen. Ik spar dan ook regelmatig met Marcel en zijn collega’s en dat levert vaak nieuwe inzichten op. Samen hebben we een strategisch raamwerk vormgegeven dat we steeds verder zijn gaan invullen. Zo is een directieteam aangesteld, waardoor ik meer op afstand in control kan zijn. Er is een commercieel beleid opgezet en we hebben onze bedrijfsprocessen en -systemen in kaart gebracht en geoptimaliseerd.”

Ook in de komende jaren ziet Rik verdere groei voor Bonusan. “Onze merkidentiteit wordt steeds meer herkend en we werken dagelijks aan innovatieve productontwikkeling. We vinden het daarnaast erg belangrijk om de kennis die wij opdoen te blijven toepassen en delen in het beroepsveld van artsen en therapeuten.”

Wilt u meer weten over Bonusan? Kijk op www.bonusan.nl